'שלוה' – נותנים תקווה. משנים חיים
>
>
'שלוה' – נותנים תקווה. משנים חיים

'שלוה' – נותנים תקווה. משנים חיים

אוגוסט 5, 2021

כתבה: הדס לוי.

במסגרת סופ"ש מובילות קהילת "אִמָּהוֹת עִם מַהוּת" בנושא 'חיבורים', זכינו לבקר במרכז 'שלוה' הירושלמי, הפועל 30 שנים במטרה לטפל בילדים עם מוגבלויות ולסייע לבני משפחותיהם בהתמודדות עם המורכבויות הכרוכות בגידולם, תוך כדי שילובם בחברה.

ארגון שלוה נוסד לאחר שיוסי, בנם של קלמן ומלכי סמואלס הפך לנכה, עיוור וחירש בעקבות חיסון משולש פגום שקיבל כשהיה בן 11 חודשים. מלכי וקלמן, הקימו את שלוה מתוך אמונה כי האחריות לילדים כמו יוסי אינה יכולה להיות רק על ההורים. משפחות אלו, זקוקות לתמיכה של הקהילה באתגרים העצומים הכרוכים בגידול ילדיהם המיוחדים. כבר בתחילת הביקור, פגשנו את קלמן ובנו יוסי ושמענו את סיפורם המרגש

צילום:  JARED BERNSTEIN

"כשקלמן סמואלס, סטודנט קנדי בן 18, הגיע לישראל לביקור חטוף בקיץ 1970, הוא לא חלם כי במקום לחזור לקולג' אחרי החופש הגדול, יגלה את שורשי היהדות בישיבה, יאמץ אורח חיים דתי ויהיה לרב.

כשנולד בנו השני יוסי, לא יכול היה לשער כי התינוק החייכן והעירני יהפוך במהרה לפעוט עיוור וחירש עם מוגבלויות מורכבות, שישנה את מהלך חייו לבלי היכר.

קלמן ורעייתו מלכי לא העזו לדמיין עתיד בו יוסי יוכל לפרוץ את כלא השתיקה של גופו, אבל מלכי נדרה נדר, שאם זה יקרה, תקדיש את חייה לסיוע לילדים עם מוגבלויות ולבני משפחותיהם.

כשאירע הנס ויוסי למד לתקשר עם משפחתו וסביבתו והדהים את כולם בשמחת החיים, בתבונה ובהומור שלו, קלמן לא יכול היה לדעת כי הוא ומלכי עוד יקימו בית חם, תומך ומכיל להמוני ילדים ומשפחות עם אתגרים דומים לשלהם.

איש לא חלם כי הנדר שנדרה מלכי יקום ויהיה ל'שלוה', ארגון מוביל להעצמה ולטיפול באנשים שנדחקו לשולי החברה. ארגון שבחדשנות פורצת דרך, בזכות מאות אנשי צוות ומתנדבים ואלפי תורמים ותומכים, יוצר חיים של משמעות וערך, הכלה ושילוב לעשרות אלפי בני אדם בארץ ובעולם" (מתוך כריכת הספר 'חלומות שלא חלמתי' מאת קלמן סמואלס)

 

כשיוסי היה בן 8, מורתו בבית חינוך עיוורים הצליחה ללמדו להבין את המילה "שולחן" בשפת הסימנים, שאייתה לתוך כף ידו. עד מהרה ולהפתעת כל סובביו, התגלה ילד סקרן ששתה בצמא את עולם הידע שהונגש לו לראשונה. כל בני המשפחה למדו לאיית ותקשרו עם יוסי, ולראשונה נהנו מחוש ההומור השובב שלו, מסקרנותו ומן הכמיהה המתמדת שלו לדיאלוג עם בני אדם. קלמן הדהים אותנו כשהדגים לנו את השיטה בה הוא מתקשר עד היום עם בנו, בזכות אותה מורה. יוסי הבין את כל דבריו ואף השיב לו. באותו רגע, כמעט אף עין לא נותרה יבשה

צלמת: מיקי מזרחי

קלמן סיפר לנו שליוסי, תמיד היו חלומות גדולים: הוא פגש את נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש הבן, את ראש ממשלת אנגליה, את הנשיא רובי ריבלין ואנשי מעלה אחרים. בבית הלבן, הדליק נרות חנוכה בנוכחות הנשיא. במסע לשוודיה, הדהים את מנהלי "וולוו" הבכירים ביכולת שלו לזהות במדויק כל דגם של כל מכונית שייצרו, על פי עיצובן של ידיות הדלת: הם לא ידעו על כך בעצמם. באנגליה, הוזמן לנסיעה במכונית מרוץ מדגם פרארי. בתאילנד, הגשים חלום ילדות לרכוב על פילים. הוא אף פיתח מקצוענות של ממש בשני תחומי עניין אישיים: סיגרים (הוא יכול לזהות את הפריט ואת היצרן על פי חוש הריח בלבד) ויין (בזכות חושי הריח והטעם המפותחים שבהם ניחן ואותם שיכלל בעזרת סומליה מקצועי, הוא הוזמן ליצור בלנד ייחודי לו בשותפות עם יקב מוביל בארץ, בקבוקים הנושאים את שמו). יוסי לא נרתע מאתגרים ומשימות, קשים ככל שיהיו: בשנת 2018 השתתף במרתון ירושלים בקבוצת הרצים של 'שלוה', ולמרות שהוא נזקק לכיסא גלגלים, התאמן ארוכות בחדר הכושר ב'שלוה' כדי ליטול חלק במקצה ה – 5 קילומטר. את רוב הדרך עשה בכיסא הגלגלים, אך לקראת הסוף קם על רגליו ובעזרת חברים מ'שלוה', פסע את הצעדים עד לקו הסיום. יוסי הוא דמות-מופת ל'שלוה' ולאנשיה (כולל תורמים ותומכים, אנשי מקצוע ומתנדבים), לחלום בגדול.

בהמשך סיירנו במרכז המפואר בהדרכתה של אלכס שרביט המדהימה, מנהלת הפרויקטים ב'שלוה'.

צלמת: מיקי מזרחי

אלכס הסבירה לנו ש'שלוה' נותנת כיום מענה לכ-2,000 ילדים עם מוגבלויות ולהוריהם במסגרות ובתוכניות רבות ומגוונות

צילום: שלוה

ביניהן: מעון יום שיקומי, תכנית "אני ואימי" אשר נותנת מענה להורים לילדים עם מוגבלות מרגע הלידה עד גיל שנתיים, גני ילדים חינוך מיוחד המשלבים פעילות ולימוד יחד עם גני עירייה כדי ליצור שילוב איכותי ברמה הגבוהה ביותר

צילום: שלוה

תוכניות אחר הצהריים שבמסגרתן מגיעים למרכז שלוה מאות ילדים מירושלים וסביבותיה, אשר זוכים לשיעורי שחיה, חוגי כדורסל וג'ודו, טיפולי תרפיה, טיפול בבעלי חיים ועוד, לאחר סיום יום הלימודים במסגרת החינוך המיוחד שלהם. לאחר החוגים הילדים מקבלים ארוחת ערב חמה ובסיום יום הפעילות הגדוש הם חוזרים לבתיהם בהסעות סביב השעה שבע בערב. וזה לא מסתכם בכך, אחת לשבוע הם ישנים במקום, וכן בסופי שבוע. הלינה במרכז שלוה מאפשרת להורי הילדים לפנות זמן לעצמם, לזוגיות שלהם, ולילדיהם האחרים.

מעבר ליום יום בו אלפי ילדים מקבלים מענה, ישנם מחנות קיץ מותאמים וגדושים באטרקציות, ישנם מרכזי תעסוקה לבוגרים מעל גיל 21 אשר משתלבים בתעסוקה כגון בית קפה חברתי, סדנת קרמיקה, סדנת מוזיקה ממנה "נולדה" להקת שלוה, שיתופי פעולה עם מעסיקים חיצוניים ועוד, תכנית החיילים 'עולים דרגה', תכנית דיור בקהילה וכן המקום משמש גם כמרכז חירום לאומי לפינוי אנשים עם מוגבלויות בחירום תוך שמירת הרצף טיפולי תפקודי.

 

לפני שהגענו ל'שלוה', ביקשנו להיפגש עם הילדים ששם ולעשות עמם פעילות, ליצור קשר ולהשאיר חותם ערכי בליבם. בגלל הקורונה, לא אפשרו לנו לקיים את המפגש הזה. חיפשנו אלטרנטיבה לתרומה רוחנית והחלטנו לכתוב מכתב חיזוק "מאימא לאימא". איריס כהן שוורץ, חברת קהילת "אִמָּהוֹת עִם מַהוּת" יזמה, הפיקה וניהלה את הפעילות

החלטנו לצרף למכתב, ערכת יצירה לילדים, אך מכיוון שלא היה לנו תקציב ביקשנו תרומה מחברות הקהילה, שנרתמו מיד למשימה. ב'שלוה' ארזנו את ערכות היצירה בשקיות מעוצבות

ולבסוף, ישבנו לכתוב מכתב מרגש "ממני אליך" (מאימא לאימא) וצירפנו אותו לערכה

הסיור הזה, הרחיב לנו את הלב ונתן לכולנו לחשוב שנית על החיים שלנו: להעריך את מה שיש, להוקיר תודה, להיכנס לפרופורציות ולזכור שהכול, אבל הכל אפשרי, אם רק רוצים

צילום: מיקי מזרחי

עוד על 'שלוה' תוכלו לקרא באתר:

https://shalva.org.il/

צילום: מיקי מזרחי

 

עוד בבלוג